الثلاثاء، سبتمبر ١٩، ٢٠٠٦

لا بدي تراضيني ولا بدي تحاكيني

أصحى من النوم كل يوم أطمطع التماطييع
بعد اللي حصل إمبارح أنا عندي إحساس بالتناحة الشديدة. المظاهرة كانت أكتر من فاشلة و كان قلتها أحسن , أنا أصلا مفهمتش إزاي حصل كدة! الحمدلله كنا نيجي (70 أو 100 بالكتيير أوي) و الأمن مغرق الميدان و يفيض و وقفنا (سواء مضطريم أو بسبب غباءنا) في أكتر مكان مش متشاف من اللى ماشيين في الشارع لدرجة أن اللي كانوا بيبقوا جايين على المظاهرة كانوا بيلفوا الميدان يدوروا عليها فيين . أصل زمان الأمن كان بيبقى موصح أحنا فين بس إمبارح الأمن كان نكردن كل الجناين و المساحات التي تصلح للمظاهرات في ميدان التحرير.فكان المتظاهر المتجه للمظاهرة بيروح يسأل "قوللي و حياتك يا حضرة الظابط هم عندك في الكردون ده يقولوا لأ شوف في اللي بعده!" و طبعا كان منظرنا عاار حتي اللي جوة المظاهرة مكانوش بيهتفوا من سدة النفس و حاجة مقرفة
و مش عارفة كان ايه لزمتنا! هل من الممكن تنظيم حاجة قوية بسرعة في خلال أيام المؤتمر نعمل فيها اللي المفروض يتعمل و هو أننا نكلم الناس اللي في الشارع و الخ؟ لأ مش ممكن؟ طيب
www.gamal-mubarak.com شوفوا ده
حاجة ولد دجاج جدا*ً
ولد دجاج : البيض باالهجة الجزائرية

2 Comments:

Anonymous غير معرف said...

عندك حق و الله يا سلمي .. أنا صحيح جيت متأخر وكان نفسي يحصل حاجة غير اللي حصل امبارح ..إحساس مقرف بجد .. المهم احنا لازم نشتغل بطريقة تانية وسط الناس بجد و علي مشاكلهم بدل محنا شغالين مع الامن .. أظن مبادرة شبرا حاجة كويسة قوي كبداية و لو نجحت ممكن تشجعنا .. حنشوف
حاجة ولد دجاج الحوت *

*بيض السمك برضه بالجزائري :)

٦:١٦ م  
Anonymous غير معرف said...

I agree wasnot many people but we had to commit to what the movement announced.isa next demonstrations will be better..

٢:١٧ م  

إرسال تعليق

<< Home