الجمعة، فبراير 17، 2006

نهائى كأس الأمم الأفريقية


مش عارفة اللى حصل اليوم ده يستحق أنى أكتب عنه ولا لأ, يعنى ناس كتير هتعتبر اليوم ده سعيد و ناجح ولكن اليوم قلب معايا حاجة تانية خالص بداية من انى اتنازلت عن قرارى أنى ماجيبش أى تذكرة من السوق السودة حتى لو معايا فلوس و رحت الاستاد الساعة 2 بس اضطريت أستنى بعض الناس اللى أتأخروا عشان صلاح سالم مقفول تماما و أذ فاجأة ألاقى الناس بتجرى و قال أيه البوابات أتقفلت و مفيش دخول!!! أتقفلت أزاى يعنى و ال 20 ألف الى لسه مدخلوش دول اللى أقل واحد فيهم دافع 100 عشان يروح يشجع أم الدنيا؟ الناس و قفت و ألائى أصحبنا عساكر الأمن المركزى اللى ورانا ورانا واقفين بالألاف ومعاهم العدة كاملة !! فقلنالهم جرى ايه يا جدعان ده احنا داخلين نشجع مصر يمكن أفتكرونا فى مظاهرة لكفاية ولا داخلين نشجع كوت ديفوار . و الناس ماصادقيتش طبعا أننا مش داخلين و أبتدا الموصوع يقلب مظاهرة يمكن تكون اول مظاهرة أشوف فيها الناس متوحديين قوى كدة و مفيش بينهم خلاف, المهم قعدنا تقريبا ساعتين فى محاولة أقناع الظباط و الكلام مع العساكر اللى قعدوا يشتموا فى الحكومة و فى ظباطهم أكتر من أى مرة تانية و بعد كدة فهمنا ليه الابواب أتقفلت قبل الماتش بأكتر من 3 ساعات و عشان سيادة الريس رايح يتفرج على الماتش و عشان فى تذاكر مطبوعة زيادة لصالح النصابيين اللى فى البلد طبعا و الاستاد مليان خلاص و ال 20 الف دول طظ فيهم , طبعا الناس استاقتلت و ابتدوا يشتموا فالحكومة و ف أمن الدولة و رحت قلت ااه فين شباب دلوقتى بس ماكنش فيه غيرى أنا و دروبى اللى لفينا نتكلم مع الناس و نحاول نشوف ايه اللى ممكن نعمله , و لقينا عربية أمن مركزى فيها ناس مخبيهم قريبهم الظابط عشان يدخلوا من غير اما الناس تاخد بلها بس الناس شافتهم ووقفوا العربية و نزلوا ال ناس و رفضوا تمرير العربية الى فهمنا انها لتأمين حسنى , وقف الناس قدام العربية لحد لما رجعت , بعد ربع ساعة لقيت عربية تانية مصفحة داخلة فى الناس عشان تحركهم و تعدى العربيات التانية رحت مافكرتش و لقيتنى باتشعبط عشان اعود على العربية و الناس بتتلم و بتسقف حبة بيعملى علامة الفيكتورى و حبة بيهرجوا و يقولوا عليا مجنونة الا ان الحركة دى نفعت ف أنى ألم الناس و خاصة الأولاد تانى و نمنع دخول العربيات, أعدت الناس تهتف هوبه ايه هوبه اه انشاء الله هندخل , و بعتوانا جميع أشكال العربيات من اوا الملاكى لغاية المطافى وانا مش عارفة ايه اللى قلب معايا الموضوع جد أوى كدة يمكن كنت مفتقدة شباب و تاناس و اللمة على أى حاجة حتى لو كانت دخول ماتش الكورة و بالرغم من انى كنت عارفة ان توقييف العربيات مش هيدخلنا الماتش بس كنا بنعمل كدة من قبل العند "مش انتم مش هدخلونا طب مانتوش داخليين" و كنت فعلا غضبانة جدا و خصوصا ان البوليس كان بيستخدم نفس الطرقى الحقيرة بتاعت دس كام مخبر يعدوا يقفشوا فى البنات عشان يخلوهم يمشوا , حاجة وسخة فعلا حتى الكورة و فى الاخر الناس شاطت و ابتدت تكسر فى الرصيف و تحدف العساكر بالطوب والعساكر راحت نازلة ضرب فى الناس رجالة و ستات و حتى الاطفال رحنا ابتدينا نمشى الناس و مشينا احنا نفسينا و احنا بنقول حتى فى الكورة لازم نضرب و نتبهدل,,,و عرفت أن مصر لو فازت محدش هيجييب سيرت اللى حصل خالص و بالفعل حصل ده!

الاثنين، فبراير 13، 2006

الكورة وغرق العبارة


معقول نسينا
قلب الضحايا اللى اتخطف
قدام عنينا ..
.معقول عشقنا الكوره
ومات إيمانا بينا
خسارة يا بلد الشروق
بتصهللى والغيمه فينا
الف ابن راحو منك
و انتى شايفه و غصب عنك
ساكته يمكن ننسى جرحك
بس جرحك مش ناسين
االليله دى مصر عاشت
فرحه خلت عينى شافت
ألف أهه بتنادينا
والبشر سكنت ملاعب
البشر فى الكوره تاهت
يصهللو بعيون حزينه
تحيا مصر فى الملاعب
بس ماتت الف مره ... فى السفينه
يا بلد متخدره و مبقتش لينا
معقوله يا بلدى نسينا ؟؟؟
حركة شباب من اجل التغيير
اجيال عاشت عمرها فى ظل قانون الطوارىء

Dreams

Dreams, scenes, visions and keys of my sad today and my dark tomorrow,,
Too tierd, hardly feeling the borders of my body which lied on the old uncomfortable chair.My head facing the dirty window of the noisy machine,,,the filth of the windo so close to my soul that it seems to be hurting my eyes. Stations follow so quickly as i was stabbing the man last night in my nightmare,,here i am absent tierd and weak,,but oh! who is that out there?is it my reflection?we r so alike but not not the same,,he's so close as i can feel his eye lashes touching my cheeck.
JUNE 2005

الأحد، فبراير 12، 2006

the SCREAM

RIGHT HERE

I know I've been mistaken
But just give me a break and see the changes that I've made
I've got some imperfections
But how can you collect them all and throw them in my face
I hope you're not intending
To be so condescending it's as much as i can take
and you're so independent
you just refuse to bend so I keep bending till I break

الأربعاء، فبراير 08، 2006

بيان حول الصور المسيئة للرسول الكريم

الحركة المصرية من أجل التغيير(كفايــه)لا للتمديد.. لا للتوريث.. باطـــــــــــــل
بيان حول الصور المسيئة للرسول الكريم
اجتاحت العالم العربي والإسلامي موجة غضب عارمة على الإهانة العميقة التي لحقت بالدين الإسلامي الحنيف وبالرسول الكريم (ص) بسبب الرسوم الساخرة، المشينة، التي نشرتها إحدى الصحف الدنماركية وأعادت نشرها صحف أوربية أخرى تحت ذريعة حرية الرأي وحقوق التعبير المكفولة في العالم الغربي!.
إن (الحركة المصرية من أجل التغيير) من منطلق احترامها الكامل لكافة المعتقدات الدينية ترفض التطاول عليها أو ازدرائها بأي صورة من الصور، وبرغم إقراراها بحرية الرأي وحقوق النشر والتعبير فهي لا تجد فيما حدث من إساءة جارحة لمعتقدات واديان الآخرين أية صورة من صور الحرية، لما يترتب على ذلك الموقف من إيذاء للمشاعر وصدمة الوجدان.
أما فيما يخص حملة مقاطعة البضائع والشركات الدنماركية التي انتشرت مؤخرا فمع تسليمنا بضرورتها، واحترامنا لدوافعها ومستهدفاتها إلا إننا نرى أيضاً توسيع مجال نشاطها لمعاقبة العدو الصهيوني على ممارسته العنصرية في الأرض المحتلة، بما تضمنته من قتل وتخريب وتدمير لأبناء الشعب الفلسطيني وممتلكاته، وللمقدسات الإسلامية والمسيحية (المسجد الأقصى وكنيسة المهد وغيرهما)، وكذلك في مواجهة العدوان الأمريكي على الشعب العراقي، بما تضمن من اجتياح للمساجد وقتل المدنيين الأبرياء داخلها.. الخ، وكلها ممارسات مدانة تستحق أيضاً تفعيل مبدأ المقاطعة الإيجابية في مواجهتها، انتصارا لحقوق الشعوب المشروعة في الحرية والاستقلال.
ويهم حركة (كفايــه) إن تنبه إلى ضرورة التمييز بين مقاطعة المسيئين إلى الدين الحنيف ورسوله الكريم (ص) وبين الموقف من أبناء الشعب الدنماركي والنرويجي وكثير منهم أصدقاء للعرب والمسلمين وأنصار لقضاياهم، فالعقاب الجماعي لشعبي الدنمارك والنرويج على جريمة فرد منها يسئ إلى صورة الإسلام السمح ويؤدي إلى خسائر جسيمة للمصالح العربية والإسلامية الاستراتيجية.
إن الحركة المصرية من أجل التغيير (كفايــه) تقدر الغرض الصادق الذي عبر عنه المصريون جميعاً انتصاراً للمعتقدات والرسل والذات الإلهية تأمل أن تتواصل هذه الروح دفاعاً عن مطالبنا المشروعة في الحرية والديمقراطية والعدالة، وتؤكد أن ما حدث من تطاول وتجاوز يؤثر على مقدساتنا من الغير ما كان له أن يكون لولا استهانة هذا الغير بما صارت إليه أوضاعنا الداخلية الاقتصادية والسياسية والاجتماعية وتآكل المكانة على المستويين الإقليمي والدولي بفعل السياسات الخاطئة للنظام الحاكم. كما تؤكد أن اكتساب المكانة والمنعة والحصانة في علاقتنا مع كافة القوى الدولية رهن بما نحققه من تقدم سياسي واقتصادي واجتماعي وبالذات في ملف التغيير السياسي والديمقراطي.
كذلك نلفت النظر إلى ضرورة أن يتم التعبير عن الرأي في هذه القضية وغيرها بصورة سليمة متحضرة وألا يتم اللجوء إلى العنف لما يؤدي إليه من نتائج سلبية.
كذلك فإن حركة (كفايــه) تدعو لتعميم مبدأ المقاطعة، بحيث يشمل كل من يتجرأ على مواطنينا وحياتهم ومستقبلهم ويؤدي إلى إيذائهم بدنيا وروحيا وفي مقدمتهم الشركة التي تمتلك العبارة (السلام – 98) والتي أدى استهتارها بقيمة المصريين وتقاعسها عن أداء أوجب واجباتها إلى وقوع الكارثة بما انتهت إليه من غرق نحو ألف مصري برئ.

أيش معنى الدنمارك يعنى؟

أنا مش مع اللى حصل فى الدنمارك ولا شايفة الموضوع حرية تعبير عن رأى بس عندى أسئلة,,,هو كل الى بيحصل ففلسطين و العراق و مصر مابيهنشى الأديان و الرسل؟ ليه بقى المسلمين الغاضبين حول العالم دول مابيقطعوش أمريكا و أسرائيل بغض النظر عن رأى فى موضوع المقاطعة أصلا,,,ولا عشان سهل علينا أوى نقلطع شوية جبن؟؟؟انا رأى ان اللى عايز يقاطع يقاطع كل ما هو غير مصرى !! ده الى جانب التفكير فيما هو حقا مسىء للأديان و الرسل و كرامة الأنسان ! فلم أجد أحدا من الناس يتحرك عشان موضوع العبارة اللى غرقت غير بدفع فلوس,,, أزاى الشركة دى ماتقفلتش؟ و أزاى أصحابها ماتسجنوش؟؟؟؟ عشان مصر مشغولة بماتشات الكورة؟ ولا أتعودنا على أن الغلابة يموتوا و محدش يعبرهم؟ ويطلع المفتى فى التلفزيون يقول ان الى ماتوا ليهم الجنة بلا حساب عشان ماتوا شهداء!!!الجنة؟!؟!؟!