الأربعاء، مايو ١٠، ٢٠٠٦

من سجن طره زنزانة 16/ب

ضريبة الانتماء إليك.. هو ثمن الحب المقدم مننا إليك
اين انت من كل ما يحدث لي، اين من تقولين عنهم بأنهم اولادك الاوفياء..المخلصين الذين بحق يشعرون بآلامك وآلام من حولك.
نخرج ونرفض ما يحدث لك، نعلن بكل السبل أننا سنظل معك.. سنظل لك ولكل من يتمتعون بقرب منك أوفياء، ولكننا نجد من يقابلنا (يتهموننا)بأننا مغرضون، فاسدون، متملقون.
أعلم يقينا بداخلي أنني ومن معي على حق، وبأننا لا نقول إلا ما سيحقق لك كل شئ أفضل، موقن أيضا بأن كل ما نعانيه وسنعاني منه في المستقبل القريب أو البعيد - على حد سواء - هو ضريبة الانتماء إليك.. هو ثمن الحب المقدم مننا إليك.
ولكن ..لنا كل الحق أن يتسرب اليأس إلينا و يسكن بداخلنا، وأن يقتلنا كذلك و ان يكسر ما تبقى لنا من عزة ووشعور بالقوه.ولكننا ونحن نغالب دموع تسيل بداخلنا نرفض اليأس، نرفض أن نكرهك، نرفض أن نلومك انت، وحتى أبنائك ممن يكتفون بالمشاهده من بعيد لا نلومهم رجاؤنا ان تبقي لنا.. أن تشعري بمقدار ما أكنه لك وبمقدار حب كلمن هم مثلي ويفوقوني.. أن تقدري كل تضحياتهم، وان تتذكريهم ايضا. يبقى سؤال واحد واغفريه لي!! أين انت من كل ما
يحدث لك ولنا؟؟
وتبقى عنها كلمة
أماني
أماني تسكنني.. وهي كل ما تبقى لي بداخلي.. تسكنني وتقويني من أجل ان احتمل كل ما يحدث لي ولزملائي. أماني تسكنني من أجل غد أفضل..أماني: نور سيضئ لنا هذا الحاضر المظلم..أماني بحضن أمي الدافئ - كما يقولون في عائلتي الصغيرة - والتي لمأعرف طعمها حتى الآن..أماني بعيناها التي أسرتني منذ رأيتها..أماني بمصر أحلى..
أماني أعلم انني من المستحيل ان أنالل رضاها.. ولكن أماني تسكنني.. ويا ليتني أستطيع ان اسكن فيه
ـ
قال لأحمد الدروبي: "كل ام و اب مصريين هما أبوك و أمك" هكذا نطق عماد.. سوداني الجنسية قضى عقوبة عشر
سنوات في السجون المصرية.كلمات ونظرات أحمد الدروبي وتشجيعه ومعاملتة التي لا استطيع وصفها هونا كثيرا من
المشاعر السيئة والسلبية التي شعرت به
ولكن..صعب جدا أن تفقد حتى كلام أهلك الإستفزازي في أحيان كثيره من نوعية - احنا مالنا.. احنا مش هنغير الكون -
برغم هذا كله..
إلا انني كنت بالفعل أعاني من دموع مكبوتة.. لا استطيع البوح بها والسماح لها بأن تسيل أمام الشقيق أحمد ماهر.. حتى لا أضعف من معنوياته.لم أر لا أهلي ولم أسمع أي خبر عنهم او منهم..
ولكن...يبقى رفيقا الزنزانة (الدروبي - ماهر) تحملا الكثير مني. وأهل الدروبي بشكل أكبر هم من كانوا يسألون عننا بإستمرار ويعتنوا بثلاثتنا دون تفرقه.
خالد عبد الحميد: هل تكفي كلمة أنني بالفعل أحبك وأفتقد ضحكتك ولكن لك شبيه معنا بالزنزانة ونناديه جميعنا - خالد يا عبد الحميد -
سلمى: شكرا لكل شئ.. ظهورك و كلماتك طمأنتنا جدا
أسماء: خبر سعيد عرفته عنك واتمنى ان يكتمل، بحبك ووحشتيني جدا.
هاني عنان: تعلم انني أفتقد الأب في حياتي ولكني افتقدك انت ايضا.
ضياء الصاوي: شكرا لأجل كلماتك وشعورك.
ويبقى أخ عزيز جدا ومقربا لي..
**ملحوظة:
أجدني ولأول مره أتوجه بالشكر لكلاب الداخلية وقد ساهموا بحق في منحي شرف سأظل احكي عنه كثيرا..
أول مره حبس كانت مع المناضل العظيم "كمال خليل".
لا.. ليس هو فقط
وائل خليل: صديق بدرجة أستاذ لي.
ابراهيم الصحاري - ساهر جاد - والمناضل أشرف ابراهيم.. وزملاء آخرين، كل هؤلاء معي في أول حبس لي - كما نقول - وقبلهم أحمد الدروبي وبعدهم أحمد ماهر.
أرجو نشر ما كتبتة كرسالة مني.

سجن طره زنزانة 16/ب
السبت 29/4/2006
* من مؤسسي شباب من اجل التغييرا.
شرقاوى

11 Comments:

Blogger The Eyewitness said...

يبقى سؤال واحد واغفريه لي!! أين انت من كل ما
يحدث لك ولنا؟؟

سامحني فانا لا أعرف أين؟ فأنا ممن تكلمت عليهم ن المشاهدين. سامحني...

٢:٢٤ ص  
Blogger Alexandra said...

سلمى انا اسفة مش حرد على رسالة شرقاوي لكن حرد على التعليق الي فوق بتاع اين انت. في ناس كتير من الي بره السجن بتشتغل وبتتظاهر وبتتضامن مع المعتقلين وحتقف النهاردة نفس الوقفة ضد التحقيق الملفق مع القضا. مش معقول بقى نقدم بلاغات امنية بالأسامي دي او كل واحد يقدم كشف حساب بالي بيعمله علشان ما يبقاش ندل ونايم في بيتهم

٧:٣٢ ص  
Anonymous غير معرف said...

Off subject...but any news about the ladies??? I mean the 3 ladies @ Qanater "scary thoughts here"????

٨:٢٤ ص  
Anonymous غير معرف said...

سلمى لو سمحتي تحطي القصيدة دي على البلوج:

أعيشك في المحل تيناً و زيتاً
و ألبس عريك ثوباً معطر
و أبني خرائب عينيك بيتاً
و أهواك حياً
و أهواك ميتاً
و إن جعت أقتات زعتر

و أمسح وجهي بشعرك الملتاع
يحمر وجهي المغبر
و أولد في راحتيك جنيناً
و أنمو و أكبر

و حين أساق وحيداً
لأجلد بالذل
أضرب بالسوط في كل مخفر

أحس بأنا حبيبان ذابا من الوجد
سمراء
و أسمر
تصيرينني و أصيرك
تيناً شهياً
لوزاً مقشر

و حين يهشم رأسي الجنود
و أشرب برد السجون
لأنساك

أهواك أكثر


فرح عمر

ملاحظة : مش متأكدة مين الشاعر بس القصيدة جميلة و مناسبة

٩:٥٤ ص  
Anonymous غير معرف said...

مين السجان ومين السجين
مين الجبان ومين الشجاع
مين بينام مش خايف، ومين بيخاف عينه تنام
مين صح ومين غلط
مين الشريف ومين الخسيس

مهما حصل، من أيام حسن نصر، اللي عاش آخر سنة في عمره مرمي في سريره مش قادر حتى يقضي حاجته ولا ياكل ولا يشرب، اللي السرطان نهش جسمه ما سابوش الا عشان زبانية جهنم ياخدوا عندهم
مهما حصل، الحق شمسه راح تشرق، والظلم طول عمره خنيس

الصبر الصبر، وسامحونا واغفروا لينا ضعفنا

قلوبنا معاكم، وان شاء الله سيوفنا عن قريب...

ان كنتم انتم في زنزانة سجن، فاحنا في زنزانة حسرة وألم وخجل ... أشد من سجنكم...

١٠:٥٦ ص  
Blogger The Eyewitness said...

Alexandra:
لم أفهم تعليقك، هل تزدي أقتراح مبادرة معينة للقيام بها أم أنك تري أن الوضع هكذا طبيعي بين أناس تتظهار، أناس تعمل أشياء غير معلنة...
وأعتقد أنك لم تفهمي تعليقي أيضاَ فسؤال المكتوب
"يبقى سؤال واحد واغفريه لي!! أين انت من كل ما
يحدث لك ولنا؟؟"
هو جزء من رسالة شرقاوي وانا كنت أرد عليها ليس أكثر.

١:٥٩ م  
Anonymous غير معرف said...

انا مش عارف اقول اييه غير انى مشغول فى دراستى وامتحاناتى بره القاهرة وعشان كدة بس انا غايب ولولا كده اكيد كنت عمرى ما اغيب وحتى الرد بتاعى متاخر قوى بس هاكتبه و اسمحولى اتكلم كانى عارفكم لانى بجد حاسس انى عارفكم واحد واحد من كتاباتكم و كلامكم عن بعض و بلوم نفسى قوى انى ما ذاكرتش فى ثانوى و جبت درجتين زياده اكون بيهم وسطكم وواحد منكم (على فكرة انا فى طب اسنان مش معهد لم الدودة زى ما حد ممكن يكون فهم)و اسف قوى ان عمرى ما كتبت قبل كده لحد فيكم بس ده لانى اخر واحد فى الدنيا بيحب يكتب ده حتى الشعر و القصص بتاعتى و ابحاث الكلية بسجلها صوت والبركة فى اى تايبيست بعد كده وفى الامتحانات بجاوب السؤال اللى اجابته اقصر حتى ان كان اصعب او مش فاكره كويس و بعد ما عرفتكم بنفسى اخش بقى فى صلب الموضوع ومش عارف اكون زعلان عليكم واواسيكم ولا اباركلكم بس اللى اكيد انى باحسدكم انا كنت دايما بقول لنفسى فى كل مشكلة وكلمة بقولها جوة الجامعة امته تكون كسبت و امته تكون خسرت لما تعتقل وكنت باجاوب واقول لما اتنين بس يفهموا ويعرفوا الحقيقة وبعدها حتى لو مت عشان قضيتك تكون كسبت لان قضيتك برغم انها خسرتك الا ان انصارها زادوا واحد وده الاهم و عشان كده انا بقولكم انتم كسبتم ما خسرتوووووووش فى شباب كتير ابتدا يفوق و يشوف بجد و بقول لاسماء وندى و رشا و عبير انتم كمان كسبتم اكتر لان اللى حصلكم جرى الدم فى عروق ناس اكتر عشان كده هقول مبروك وعاوزكم تفضلوا فاكرين العسكرى الاسود بتاع يوسف ادريس و د/بالمى لباييخو الكلاب دى بتتعذب وعذابها اكبر من عذابنا بكتير عشان كده هم الخاسرانين فى الاخر ومبروك للباقيين اكتر على الصحبة وفى ده بقى خايف عليكم من عينى اللى هتطلع عليكم وكل ما المده زادت باحسدكم اكتر صاحيين نايمين اكلين شاربين مع كل اسم الواحد حبه و شاف فيه ايمان بقضية و مبدا ايا كان يسارى اخوان ناصرى كفاية مش مهم المهم هو مصري بجد هو واحد حب مصر زى ما شافها وعشان كده حتى لو فى منهم بختلف معاه فى فكر الا ان الواحد يتمنى دقيقة معاه فما بالكم بايام يا بختكم بجد واوعدكم ان فى اللى هيكمل الطريق واكيد هنتقابل فى يوم بس مش عارف اييه اللى حيحصل الاول انى احصلكم ولا ربنا يفك اسركم بس حريتنا كلنا قربت وده الاهم و يلا سلام

١١:٥٩ ص  
Blogger Dananeer said...

e7na m3akom

٤:٠٨ م  
Anonymous غير معرف said...

Enjoyed a lot! Hair loss due to starvation taking a strap on Area body zone & fitness playa del carmen Smooth electric cooktops Plotters mimake honda prelude sites Honda street racing accessories Where can i buy exotic contact lenses Professional basketball & football salarys Fast car live tracy chapman cover vertical horiz street fighter honda Tcp didrex sports memorbilia dealers in pgh pa Knight water filter kmk32 used honda 4x4 atvs in north dakota http://www.mercedes-accessory.info/honda-2005-odyssey.html 2005 honda cbr1000 rr tripple tree Honda motorcycles dealers mn honda shadow vlx 600 ohio riders group 1991 cadillac brake problems

١٢:٠٣ ص  
Anonymous غير معرف said...

Cool blog, interesting information... Keep it UP Commercial west insurance co http://www.adderall-xr-4.info

١:٠٠ ص  
Anonymous اخبار اليوم said...

تسلم ايديك على الموضوع
اخبار اليوم-اخبار مصر

١١:٥٨ م  

إرسال تعليق

<< Home